Hoe snel oorlog kan ontstaan
9 augustus 2019
Het (levens)belang van een goede band tussen moeder en kind
12 september 2019
Toon alles

Ik heb mijn veilige schoenen uitgetrokken

Ik heb het gedaan, ik heb mijn schoenen (of in dit geval mijn slippers) uitgetrokken en ik ben op blote voeten naar het schoolplein gelopen om onze zoon op te halen van de peuterspeelzaal.

Nu zal de een deel die dit leest denken, so what? Niets bijzonders en ander deel: O, dat is knap of leuk en weer een ander deel zal denken: Dat doe je toch niet?

Precies om dat laatste deel had ik dat nog niet eerder gedaan. Ik heb me laten leiden door ‘wat als’, ‘wat zal men wel niet van me denken’.

Laat mij nou precies opnieuw in een fase zitten waarin ik bezig ben met authenticiteit

 

Ik lees en leer me suf op het moment en ik voel me gevoed door al dat leren. Een kern die bij mij blijft hangen is: Doen wat goed voelt voor mij.

Niet wat anderen denken/vinden of zeggen, maar wat voelt goed voor mij en dat gaan doen. Dat kan best spannend zijn, want dat betekent dat je als mens soms ook alleen moet durven staan.

Het boek verlangen naar verbinding van Brené Brown is één van mijn nieuwe favoriete boeken, waarvan ik vind dat je die MOET lezen wanneer je bezig bent met persoonlijke ontwikkeling. Daarin wordt zo mooi omschreven, na aanleiding van haar onderzoek, hoe belangrijk het is om alleen te kunnen staan om er echt bij te kunnen horen en wat daar voor nodig is. Ze spreekt in het boek over de wildernis van oordelen en afwijzing die je moet betreden, om alleen te kunnen staan en je authenticiteit te kunnen laten vloeien.

Mijn schoenen uittrekken en naar het schoolplein lopen was voor mij even die wildernis inwandelen. Het voelde voor mij  gewoon goed om te doen. Het geeft mij een gevoel van vrijheid, verbondenheid met de grond onder mij en daardoor de aarde. Het laat mij direct ontspannen en contact maken met mezelf. Juist zo belangrijk wanneer je (overmatige) stress en/of burn-out ervaart.

Er zijn veel meer gezondheidsvoordelen aan het wandelen op blote voeten

 

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar wandelen op blote voeten en ik kwam er voor het eerst mee in aanraking toen ik een filmpje kreeg doorgestuurd door een vriend van me. Later bleek het een fragment te zijn uit de film ‘Down to earth’. (Engelstalig)

Ik heb een artikel gevonden gebaseerd op het boek  Earthing: The Most Important Health Discovery Ever? die duidelijke gezondheidsvoordelen omschrijft van het lopen op blote voeten.

Het is een Engelstalig artikel, dus ik vertaal even kort de 10 gezondheidsvoordelen van het lopen op blote voeten:

  1. Het kan pijnklachten en ontstekingen verminderen;
  2. Het kan slaap verbeteren;
  3. Het verbeterd je immuunsysteem;
  4. Verkleind het risico op hart en vaat ziekten;
  5. Op blote voeten lopen reguleert het zenuwstelsel en verminderd daardoor gevoelens van angst en stress;
  6. Helpt om ons biologische ritme te normaliseren;
  7. Het kan menstruatiekrampen verminderen;
  8. Helpt spierspanning op te heven en lost hoofdpijn op;
  9. Geeft meer energie;
  10. Het beschermt het lichaam voor gevaarlijke elektromagnetische velden.

Begin niet zomaar op blote voeten naar een schoolplein te wandelen

Om te kunnen beginnen met wandelen op blote voeten is een soort van gewenningsperiode nodig. Zomaar overgaan op blote voeten is niet handig. Het doet wat met je spieren en pezen en ook is het natuurlijk niet geheel zonder gevaar voor beschadigingen aan je voet met wondjes en eventueel infecties aan je voeten.

Zelf loop ik in huis altijd op blote voeten of op sokken en dat is ook de veiligste en beste manier om je voeten te laten wennen aan het leven zonder schoen. Ook in de tuin loop ik graag op blote voeten en ook in het park achter mijn huis. Zachte ondergronden zijn natuurlijk een zaligheid voor je voeten, maar het blijft oppassen waar je loopt.

Zelf vertrouw ik graag op een goede afloop en ik moet zeggen dat ik nauwelijks ergens in stap op beschadigingen aan mijn voeten tref.

Wil je meer tips hoe je kunt starten met lopen op blote voeten, of te wel barefoot walking, klik dan hier.

In de winter is het tegen de kou natuurlijk ook fijn om iets van schoeisel te dragen. Daar zijn barefoot schoenen voor uitgevonden. Ook die zijn te vinden in de bovenstaande link.

Voor mensen met stress klachten is dit een goed onderwerp om over na te denken

 

Overmatige stressklachten kunnen ontzettend uiteenlopend zijn. Te veel om hier op te noemen. Veel al zijn we niet eens bewust van de mate waarin we stress ervaren, omdat we deze stresslevels al heel lang in ons leven dragen. Het voelt als normaal. Ik kan je inmiddels door mijn nieuwe leerervaringen vertellen dat de manier waarop wij stress hanteren al is vastgelegd voor we geboren worden. Het leven in de baarmoeder is een belangrijke fase wanneer het gaat om het ontwikkelen van stresspatronen, maar daar ga ik nu even niet dieper op in.

Ons lichaam is super gevoelig en een hele goede boodschapper om ons te waarschuwen voor stress, maar veelal worden signalen zoals pijn genegeerd. ‘Het gaat wel weer over voor ik oud ben’ Een leus die ik zelf ook weet hoe vaak heb gebruikt. Deze uitingen van pijn zijn echter wel signalen dat er ergens in het lichaam stress wordt ervaren.

Hoe vaker wij de signalen negeren hoe harder het lichaam moet werken om duidelijk te maken dat er iets niet klopt in het leven. Resultaat van negeren van pijn klachten kan een burn-out zijn maar ook fysieke (ernstige) ziektes.

Veelal gaan we naar de huisarts vragen we om een middeltje wat de pijn verzacht en gaan we door. Echter is dit niet een oplossing voor het daadwerkelijke probleem. Het lost de oppervlakte (de pijn) op, maar niet het probleem. Daarom ben ik overtuigd dat de enige manier om echt van ziektes, burn-out en andere stress gerelateerde klachten af te komen, levenspatroon verandering is en dat begint bij het creëren van kennis en inzichten.

We zijn uiteindelijk allemaal een onderdeel van de natuur, of we dat nou willen of niet. We zullen terug moeten naar de basis en terug moeten naar onszelf om onze persoonlijke (stress gerelateerde) problemen op te lossen. Een begin daarvan kan zijn door je letterlijk weer te verbinden aan de aarde door (meer) op blote voeten te gaan lopen.

2 Comments

  1. Karin schreef:

    Mooi geschreven. Het boek ga ik lezen, ben heel benieuwd! En op blote voeten lopen: ik ben er fan van! Ik zie uit naar je volgende blog!

    • Femke de Weerd schreef:

      Dankjewel! Ik hou er ook ontzettend van. Ik hoop dat ik het de winter ook vol kan houden door veel op sokken te lopen en toch eens blote voeten schoenen aan te schaffen. Ik heb toch snel koude voeten. Iets met niet zo goed geaard zijn… haha

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.