Hoe ontstaat Burn-out?
18 november 2020
Hoe vertel ik dat het mij niet meer lukt?
18 november 2020
Toon alles

Hoe herken ik stress gerelateerde klachten?

Stress is in de basis helemaal niet zo erg. Beter gezegd, stress is juist goed! Het zorgt ervoor dat we in leven blijven en dat we überhaupt in beweging komen. Zonder stress zouden we geen impuls hebben om bijvoorbeeld eten te zoeken! Dat is toch wel handig  als je wilt blijven leven.

De keerzijde van je stresssysteem is alleen dat het bedoelt is voor een korte periode. Het is er voor bedoelt dat als je eten hebt gevonden of die beer hebt ontweken, dat je brein dan ook weer een signaaltje geeft dat stress niet meer nodig is. Helaas is het in onze maatschappij bijna dagelijkse kost om je stresssysteem aan te hebben om alle dingen door de dag gedaan te krijgen.

Bij overspannenheid en/of burn-out heb je een overbelast stresssysteem.

Signalen die er wijzen dat je stress gerelateerde klachten hebt

Signalen en klachten heb je op verschillende gebieden. Het is niet zo dat je alle klachten hoeft te herkennen. Klachten zijn voor iedereen verschillend, want wij zijn natuurlijk ook allemaal verschillend.

Her ken je de volgende signalen?

  •  Je het gevoel hebt dat je druk bent
  • Een gejaagd gevoel
  • Het gevoel dat de dag altijd te kort is
  •  Je voelt je super alert en gefocust of het gevoel dat je de hele wereld aan kunt.

Dat zijn allemaal signalen dat je stresssysteem actief is. Stress zorgt namelijk in de positieve zin voor focus en daadkracht. Het vraagt wel veel van je lichaam, dus handig is het niet om dit op dagelijkse basis en/of de hele dag te gebruiken.

Je kan fysieke reacties ervaren als:

  •  Gespannen spieren (in de nek en schouders, kaken)
  •  Hoofdpijn
  • Brandend maagzuur
  • Darmproblemen (wisseling in ontlasting, harde of juist zachte ontlasting)
  • Hartkloppingen
  • Ademhalingsproblemen
  • Slaapproblemen (inslapen of doorslapen)

Dit zijn een aantal voorbeelden van fysieke klachten, maar de lijst is heel lang. Langdurige stress kan leiden tot serieuze ziektes en aandoeningen.

Je kunt ook emotionele-, psychologische klachten

  • Ernstige vermoeidheid
  • Snel overprikkeld
  •  snel geïrriteerd
  • Vergeetachtig
  • Stemmingswisselingen
  • Weerstand om naar het werk te gaan
  • Je bent snel overweldigd door situaties
  • Je hebt dan weinig tot geen ruimte meer om onverwachtse situaties op te vangen en mee te dealen.
  • Je voelt geen controle over je emoties (spontane huilbuien)
  • Moeite met het lezen van complexe teksten

Gedragsverandering ervaren

  • Meer of minder eten/snoepen
  • Meer nuttigen van alcohol/drugs
  • Meer roken
  • Vermijden van sociale contacten

Herken je veel klachten, dan zou ik zeker een bezoekje brengen aan de huisarts voor advies en een diagnose. Als coach mag ik geen diagnose stellen. Dat mag alleen een arts doen.

Soms is het heel logisch dat je stress gerelateerde klachten ervaart

Iedereen heeft wel eens een periode in zijn leven dat er veel van je gevraagd wordt. Bijvoorbeeld wanneer je gaat verhuizen, een relatie eindigt of begint aan een relatie, verandering van werk, je zorgt tijdelijk voor iemand die ziek is, etc. Dat zijn gebeurtenissen die tijdelijk wat meer van je vragen. Wanneer je dan stress gerelateerde klachten ervaart is dat logisch en vaak nemen de klachten weer af wanneer de situatie voorbij is.

Echter kan het ook zo zijn dat er in een korte periode heel veel gebeurtenissen achter elkaar volgen. Dan is er wel een logische verklaring voor je stress gerelateerde klachten, maar is het toch zeker wel schadelijk voor je gezondheid wanneer spanningsklachten aanhouden. Het is dan zeker raadzaam om even langs de huisarts te gaan en dit te bespreken en juist ook te onderzoeken met mensen om je heen hoe je de situatie voor jou werkbaar maakt. Want niemand heeft er iets aan als jij echt uitvalt door stress.

Erkennen van je klachten

Erkennen dat het minder of niet goed gaat met je, is een hele stap. Het bespreken van je klachten ook. Door je klachten te erkennen wordt het in eens echt. Daarom heb ik voor jou nog een blog geschreven, waarin je je tips geef over hoe je anderen verteld dat het niet meer lukt.

Ik hoop je met dit artikel een beetje inzicht te kunnen geven en verder te helpen in je proces.

Wil je weten hoe je het beste van stress en burn-out hersteld?

Wil je meer weten over stress/burn-out en hoe je nou het beste kunt herstellen van je klachten?

Dan heb ik hier een gratis audio voor jou: Zo herstel je van je burn-out.

In deze audio krijg je gratis tips over waar je kunt starten en welke stappen je neemt om voor eens en altijd gedag te zeggen tegen burn-out.  Er zit ook gratis een kort maar krachtige training toegevoegd aan de audio om jezelf eerst zover te krijgen dat je ook daadwerkelijk aan het herstel proces kunt beginnen. Het leren van het accepteren van je klachten. Dat is tevens een van de lastigste stukken die burn-out kent. Maar samen met deze training kom jij daar doorheen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.